کد مطلب:35020
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
فلسفه برزخ چيست؟
در پاسخ اين سؤال ميتوان گفت كه فلسفه عالم برزخ كه در ميان دنيا و آخرت قرار گرفته مانند فلسفه هر مرحله متوسّط ديگر است، زيرا انتقال از محيطي به محيط ديگر كه از هر نظر با آن متفاوت است، در صورتي قابل تحمل خواهد بود كه مرحله ميانهاي وجود داشته باشد، مرحلهاي كه بعضي از ويژگيهاي مرحله اول و پارهاي از ويژگيهاي مرحله دوّم در آن جمع باشد.
به علاوه قيامت براي همه انسانها در يك روز تحقق مييابد، چرا كه زمين و آسمان بايد دگرگون شود، و عالمي نو ايجاد گردد، و حيات نوين انسانها در آن عالم نو صورت گيرد، با اين حال راهي جز اين نيست در ميان دنيا و آخرت برزخي باشد، و ارواح بعد از جدا شدن از بدنهاي مادّي عنصري به برزخ منتقل گردند، و تا پايان دنيا در آنجا بمانند، و پس از پايان دنيا و آغاز شدن قيامت، همه با هم محشور نشوند، زيرا ممكن نيست هر انسان براي خود مستقلاً قيامتي داشته باشد، چرا كه قيامت بعد از فناء دنيا و تبديل زمين و آسمانها به زمين و آسمانهاي ديگري است.
از اين گذشته از رواياتي استفاده ميشود كه در برزخ پارهاي از كمبودهاي تعليم و تربيت افراد مؤمن جبران ميگردد، درست است كه آنجا جاي انجام عمل صالح نيست، ولي چه مانعي دارد كه محل معرفت بيشتر و آگاهي افزونتر باشد؟
در حديثي از امام موسي بن جعفر(ع) ميخوانيم «مَنْ ماتَ مِنْ أوْليائِنا وَشِيعَتِنا وَلَمْ يُحْسِنُ الْقُرانَ عُلِّم في قَبْرِهِ لِيَرْفَعَ اللهُ بِهِ مِنْ دَرَجَتِهِ، فَاِنَّ دَرَجاتِ الْجُنَّةِ عَلي قَدْر آياتِ الْقُرآنِ، يُقالُ لَهُ اقراء وَارْقَ، فَيَقْرأُ ثُمَّ يَرْقي»
[هر كس از دوستان و پيروان ما بميرد و هنوز قرآن را به طور كامل فرا نگرفته باشد در قبرش به او تعليم دهند، تا خداوند بدين وسيله درجاتش را بالا برد، چرا كه درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است به او گفته ميشود بخوان و بالا رو، او ميخواند (از درجات بهشت) بالا ميرود] (اصول كافي 2/606 باب فضل حامل القرآن حديث 10).